den 17 januari 2007

Myter och vetenskap

En intressant bok som jag läst nu i veckan är Myternas historia (Månpocket, 2006), av den brittiska författaren Karen Armstrong. I boken berättar Armstrong om hur de myter som människan har omgivit sig med har förändrats i takt med att hennes samhälle har utvecklats. Hon skriver att jägar- och samlarfolk, bondesamhällen och stadsstater, på grund av sina skilda behov, under århundradena har haft vitt skilda behov av myter och berättelser.

Jag var ganska tveksamt inställd till boken efter att ha läst två av de inledande kapitlen, om äldre respektive yngre stenåldern, framförallt för att den lille vetenskapsteoretikern inom mig inte kunde låta bli att tycka att Armstrong verkade dra väldigt mycket slutsatser ur ett väldigt litet material (fast det kan helt enkelt ha rört sig om den standardskepsis som jag automatiskt kopplar på så fort jag stöter på något som ens avlägset liknar humaniora). Allt eftersom jag läste vidare växte den dock i mina ögon, och framförallt var det avslutande kapitlet, Den stora västerländska omvandlingen, intressant.

Armstrong driver teorin att människan i alla tider har haft två parallella, komplementerande, sätt att tänka. Det ena är logos, som handlade om praktiska saker och drev utvecklingen framåt. Det är med logos som de stora uppfinningarna har gjorts – det är logos som har byggt städer och uppfunnit hjulet. Vid logos sida har vi mythos, som har syftat till att ge saker och ting i vardagen mening och förklaring, och till att skänka tröst och vägledning under livets svåra stunder. Mythos har talat om årstidernas växlingar, världens skapelse och döden. Dessa myter har fått vara just det – en del av mythos, det mytiska tänkandet – och inte förväxlats med det världsligt sanna, erfarenhet och vetskap; logos. Olika tider har krävt olika myter och olika distans till gudarna. Som ett exempel nämner Armstrong den tidiga israelitiska guden, som var av kött och blod och åt middag med Abraham, som i senare myter utvecklades till det gamla testamentets betydligt mer transcendenta dito.

Det som gör Armstrongs teori intressant är vad den säger om den västerländska utvecklingen från 1500-talet och framåt. Människorna började omvärdera mythos, och dåtidens filosofiska debatt, tillsammans med stora vetenskapliga landvinningar, gjorde att logos började spela en allt större roll i samhället, och att det mytiska tänkandet trängdes undan. Men myterna fanns kvar. De stöptes om, och man försökte beskriva samma gamla myter med logos. Myterna och de gamla religiösa skrifterna började ses som historiska dokument, och en ny religiös fundamentalism föddes (motsvarande skedde inte på annat håll – inom exempelvis hinduismen har man behållit synen på gudasagorna som just sagor). Man började alltså att se på sådant som inte var avsett att vara fakta som fakta. Enligt Armstrong, som för övrigt själv är religiös, är religiös fundamentalism en konsekvens av att vi har blandat ihop mythos och logos. I själva verket, anser hon, kan och skall de båda existera sida vid sida.

Jag håller inte riktigt med om Armstrongs syn på den roll myter bör spela i vårt samhälle idag – jag ser inget behov av myter i min ateistisk-materialistiska världsåskådning – men tycker ändå att hon har en intressant poäng. Myt och vetande kan leva i fred tillsammans, så länge de inte börjar inkräkta på varandras domäner. Där vetenskapen slutar kan myten ta vid, men inte dessförinnan.


Andra bloggar om: , , , , . intressant?

Etiketter: ,

6 Comments:

Anonymous Mathias skrev...

Det mytiska pespektivet kan nog ge ett betydande mervärde åt tex. litteraturen. Utan att direkt anknyta til lden religiösa sidan av myter kan författare fördjupa den psykologiska dimensionen i litterära verk, och på så vis erbjuda perspektiv på både det skrivna verket och det levda livet. Tex. Margaret Atwoods Penelopiaden. Handlade om Penelope som väntar på Odysseus som är ute och irrar. Men det handlar även på ett djupare plan om kvinnans möjligheter, eller kanske hellre: kvinnans begränsade möjligheter genom tiderna. Och det handlar om olika formers berättande överlag, perspektivskiften.

En annan författare som skrivit ihop myt, saga och nutid är Sjón, i boken Skugga-Baldur. Naturen anammar nästan mytiska egenskaper, blir en karaktär i boken som spelas ut emot de andra med förödande och fascinerande konsekvenser.

Psykologin skulle heller inte i dag ha varit riktigt densamma utan myternas tillförda djup. Nåja, psykoanalysen kan man sedan vara av olika åsikt om, vilket man ju oftast är.

För övrigt är myterna så otroligt intressanta att man bra därför bra kan läsa dem =)

den 17 januari 2007 23:46  
Anonymous Måns skrev...

Ett annat bra exempel på en författare som tar mytens tankesätt till hjälp tycker jag är Salman Rushdie. I Satansverserna är det ibland inte tydligt ens för karaktärerna i boken vad som är verkligt och vad som är inte är det. Och när författaren verkar i gränslandet däremellan kan han skapa allegorier som kan förklara, kommentera och analysera det som verkligen är.

den 17 januari 2007 23:55  
Anonymous Grottis skrev...

Hej Måns!

Bra utläggning av Armstrongs Myternas historia! Det problematiska med hennes författarskap och tänkade är att hon styrs av en enda fix idé: att rädda religionen från fundamentalismen. Det framgår tydligt av hennes andra böcker, exempelvis Kampen om Gud samt böckerna om islam och muhammed.

För att lyckas med det är hon tvungen att driva en annan tes in absurdum: att religionen (dess heliga skrifter) måste tolkas symbolisk-allegoriskt. Fundamentalismen bokstavstolkar, alltså måste den enligt Armstrong trampa i galen tunnda.

Ur ett ateistiskt perspektiv är det naturligare att tolka religioner som produkter av ett visst samhället och dess människor. Att som Armstrong laborera med två oerhört abstrakta begrepp -- mythos resp. logos -- är inte rätt väg för att förstå förhållandet mellan vetande, tro, religiös fundamentalism och samhället.

den 21 januari 2007 01:15  
Anonymous Måns skrev...

Tack för den inblicken, Grottis! Dock vill jag påstå att det Armstrong gör är just att tolka religionen som en produkt av ett samhälle, även om hon gör det med begrepp som hon själv definierar för att stödja sin tes.

den 22 januari 2007 17:54  
Anonymous Åka skrev...

Jag har funderat på vad en myt egentligen är för något, och lekt med definitioner i form av att det handlar om berättelser som hjälper oss att tolka världen. En sån vid tolkning är intressant, för att den leder in tanken på vad vi har för myter som vi inte kallar för "myt" men som dock fyller den funktionen. Jag har kastat ur mig lite korta reflektioner kring sånt i några poster nyligen.

Surfade in på din blogg av en händelse bara. Jag ska nog läsa Armstrongs bok, tack för kommentarerna!

den 27 januari 2007 16:18  
Anonymous Gwen skrev...

Surfade in här eftersom jag läser idéhistoria. Myter är väldigt intressanta. Jag betrakta det som om vi speglar oss i myterna, vi projecerar företeelser i vår egen kultur som bli tydliga för oss genom myternas berättande. Vad jag fann störande när jag läste Armstrong, var vad Åka kom in på. Att det finns myter som inte är uttalat religiösa, men som spelar en stor roll för oss, som föreställningen om miljöförstöringen som konfronterar oss med vår konsumtion och livsstil, eller synen på den positivistiska vetenskapens allsmäktighet. Och så vidare. En myt utgår inte nödvändigtvis från en religiös kontext, även om den kan vara färgad av den religiösa traditionen och symboliken./ Trevlig Blogg

den 7 mars 2007 18:32  

Skicka en kommentar

Länkar hit:

<< Tillbaka